Meer resultaten
Alle organisaties streven doelstellingen en ambities na om zich te blijven ontwikkelen en bovenal om te blijven groeien. Veel voorkomende doelstellingen die organisaties nastreven zijn efficiënter werken, geld besparen of het verhogen van de productiviteit. Dit kunt u op verschillende manieren bereiken. In deze blog nemen wij u graag mee in hoe u dit kunt bereiken met behulp van het automatiseren van uw bedrijfsprocessen. Wat is automatiseren en met welke technologieën kunt u dit bereiken?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat u bereikt met het automatiseren van uw bedrijfsprocessen. De toegevoegde waarde van het automatiseren is dat uw processen efficiënter, betrouwbaarder, nauwkeuriger en sneller worden uitgevoerd. Al deze voordelen zorgen ervoor dat u onder andere tijd en kosten bespaard, maar ook dat u uw positie ten opzichte van de concurrentie kunt versterken. U speelt hierdoor sneller in op de markt en de klantbehoeften. Het automatiseren van uw bedrijfsprocessen maakt het tevens mogelijk om naast analyses het proces real-time te monitoren waardoor er data-gedreven beslissingen kunnen worden genomen en dit bijdraagt aan het verbeteren van de bedrijfsvoering in totaliteit.
Een bedrijfsproces bestaat uit een herhalende keten van activiteiten in een organisatie waarbij deze activiteiten een bepaald eindresultaat moeten bereiken. Hierin kan er onderscheid gemaakt worden tussen drie soorten namelijk: primaire processen (het einddoel van de onderneming), besturende processen (managementprocessen) en ondersteunende processen (ervoor zorgen dat primaire processen uitgevoerd kunnen worden). Binnen een proces zijn er bepaalde mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren. Binnen een organisatie is bijvoorbeeld het verwerken van facturen een proces. In de meeste gevallen is het een herhalende keten van activiteiten binnen een organisatie.
Automatiseren van bedrijfsprocessen is dat taken en/of activiteiten die door uw medewerkers worden uitgevoerd, worden uitgevoerd door software en technologieën. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het verwerken van orders, het versturen van facturen of het maken van rapporten. Het belangrijkste doel dat u kunt bereiken met het automatiseren is om de efficiëntie en productiviteit te verhogen, fouten te verminderen en kosten te besparen. Daarbij houden uw medewerkers tijd over om werk uit te voeren die echt waarde toevoegen. Het automatiseren van bedrijfsprocessen kunt u uitvoeren met behulp van software, softwarerobots of andere technologieën.
Voordat u kunt starten met automatiseren krijgt u eerst te maken met het digitaliseren van uw bedrijfsprocessen. Om als bedrijf optimaal te kunnen blijven functioneren, is het digitaliseren van processen van groot belang. Met digitaliseren bedoelen we het ondersteunen van de uitvoering van bedrijfsprocessen door inzet van slimme technologieën. Een bedrijfsproces kan niet alleen veel sneller, maar ook vele malen efficiënter en goedkoper worden uitgevoerd door dit te digitaliseren.
Bij het automatiseren van uw bedrijfsprocessen zijn verschillende technologieën nodig. De reden voor u om bedrijfsprocessen vergaand te automatiseren komt bijvoorbeeld voort uit de wens om kosten te besparen, efficiënter te werken of bijvoorbeeld de productiviteit in uw organisatie te verhogen. Het automatiseren van processen kan hier een grote bijdrage in hebben.
Het streven naar vergaande procesautomatisering (ook wel Hyperautomation genoemd), kan worden bereikt met behulp van verschillende technologieën. Eén daarvan is Robotic Process Automation. Hiermee automatiseert u repetitieve handelingen. Andere technologieën om Hyperautomation in uw bedrijfsprocessen toe te passen worden in de volgende alinea’s toegelicht.
Een van de technologieën die u kunt inzetten om Hyperautomation van uw bedrijfsprocessen te bereiken is Intelligent Document Processing (IDP). Aan de hand van deze technologie kunt u de informatieverwerking binnen uw bedrijfsprocessen automatiseren en versnellen. Denk aan het verwerken van documenten uit e-mails of bedrijfsportalen. Hierbij kan het gaan om gestructureerde documenten, semigestructureerde documenten of ongestructureerde documenten. De software herkent de benodigde gegevens uit het aangeleverde document en zet deze gegevens direct door naar de achterliggende applicatie (bijvoorbeeld uw financiële applicatie). Binnen IDP maakt men ook gebruik van Machine Learning. Machine Learning zorgt ervoor dat de software zelflerend is en dus leert van elk ingevoerde document waardoor het digitaal verwerken van documenten steeds verder wordt verbeterd. Medewerkers hoeven alleen nog maar te valideren waardoor zij tijd besparen en zich kunnen richten op hun kerntaken.
Een andere technologie om Hyperautomation te bereiken is het gebruik maken van Process Automation. Met Process Automation kunt u op een gemakkelijke wijze applicaties ontwikkelen die bij kunnen dragen aan de automatisering van uw bedrijfsprocessen. Process Automation heeft als voordeel dat er geen ingewikkelde codering hoeft te worden geschreven en dat iemand zonder al te veel expertise alsnog een applicatie kan bouwen. Hiermee kunnen applicaties worden gebouwd om bijvoorbeeld werkprocessen te automatiseren die niet door RPA kunnen worden geautomatiseerd, omdat deze complexer zijn.
Kofax TotalAgility (KTA) is een Intelligent Document Processing platform waarmee u bedrijfsprocessen kunt automatiseren. Dit is een centraal softwareplatform waarop alle softwareoplossingen van Kofax kunnen worden aangesloten, zoals scan- en herkenoplossingen, robotiseringssoftware en workflow mogelijkheden. KTA brengt de afhandeling van bedrijfsprocessen naar een hoger niveau door bedrijfsprocessen te stroomlijnen en te organiseren.
Met KTA heeft u tal van voordelen. De voordelen van Kofax KTA zijn onder andere:
Aan de hand van de stappen hierboven kan Docspro u helpen bij het vergaand automatiseren van de bedrijfsprocessen binnen uw organisatie. Maar waar moet u beginnen? Welke processen zijn hiervoor geschikt? Onze process consultants kunnen u met passende advies en begeleiding hierin ondersteunen.
Een business case waar wij zeer trots op zijn is die van KLM. Aan de hand van Hyperautomation en Robotic Process Automation hebben wij KLM in staat gesteld om de enorme hoeveelheid aan informatie- en documentstromen volledig te automatiseren en het aantal menselijke handelingen te beperken.
LEES DE KLANTCASE