Meer resultaten
Voor verzekeraars gelden strenge wettelijke vereisten die de omgang met data organiseren.
Athora Nederland heeft in samenwerking met Docspro een archiveringssysteem neergezet. Zij maken nu gebruik van Hyland’s OnBase. Dat voldoet niet alleen aan aan die wettelijke vereisten, maar is ook ook schaalbaar en kostenefficiënt, zodat de klanten optimaal geholpen kunnen worden.
Athora Nederland is een grote aanbieder van levensverzekeringen en pensioenen. Het bedrijf is voortgekomen uit Vivat, dat weer zijn wortels heeft in SNS Reaal. Dus ook al is Athora in naam een jong merk, Athora Nederland heeft een geschiedenis van meer dan honderd jaar als pensioen- en levensverzekeraar. Door samen te werken met de meest ervaren, duurzame beleggingsspecialisten ter wereld, garandeert het bedrijf een optimaal rendement voor klanten, aandeel-houders en de maatschappij als geheel.
Technologie speelt in de verzekeringsbranche een steeds grotere rol. Wouter Slijkerman, afdelingshoofd van OPS&IT Customer & User Services zegt daarover: “Dat is een duidelijke trend in onze branche. We hebben in toenemende mate technologie nodig om zowel de levensverzekeringsportefeuille als de pensioenportefeuille goed op orde te houden. Hoe beter je die technologie inricht, hoe beter je je klanten kunt helpen en hoe beter je de kosten in de hand kunt houden.”
Het huidige systeem dat deze strategische doelstellingen ondersteunt is recent neergezet in samenwerking met Docspro. Slijkerman: “Een aantal jaren geleden beschikten we over een systeem dat was gegroeid door het in de loop der tijd samenvoegen van verschillende systemen. Dat voldeed op een bepaald moment niet meer, zeker toen de wettelijke vereisten veranderden door de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).” In het oude systeem was alle informatie over cliënten samengevoegd, maar de Avg vereist juist dat gegevens niet meer gekoppeld kunnen worden aan een persoon of bedrijf.
“Dat wilden en moesten we dus veranderen. Aanpassen van het oude systeem zou enorm duur zijn, dus hebben we besloten met een Request for Information (RFI) en Request for Proposal (RFP) de markt in te gaan. Uiteraard moest het systeem Avg-compliant zijn, maar ook toekomstvast, schaalbaar en cloud-georiënteerd. Dat is een heel traject geweest waar Canon en Docspro, met de technologie van OnBase, als leverancier uit zijn gekomen.”
Docspro is vervolgens als implementatiepartner aan de slag gegaan. Dat gebeurde in een projectorganisatie waar aan de kant van Athora zowel de IT als de business vertegenwoordigd waren. “Vanuit het generieke datamodel wilden we dat zo in alle delen van de organisatie neerzetten. Want vooral de Avg, maar ook de wens om het voor de toekomst goed vast te leggen, vragen om een optimale inrichting van de database. Daarbij hebben we als IT intensief samengewerkt met de business.”
Het ging in dit traject om grote hoeveelheden data. Uiteindelijk zijn 1,2 miljard pagina’s overgezet, voor een belangrijk deel gevoelige, persoonlijke data, met een minimaal aantal fouten. “Het is voor onze organisatie als het ware een open hartoperatie geweest, omdat die data ons bestaansrecht zijn als verzekeraar. Dat moet goed gebeuren. En het foutpercentage bleek minder dan één procent, daar zijn we trots op.”
Athora draait nu volledig op OnBase, de oude administratie is ontmanteld. “OnBase in de cloud is schaalbaar en ook de kosten zijn schaalbaar, omdat we zelf aan de knoppen kunnen draaien. En uiteindelijk is hiermee de business-continuïteit gewaarborgd, omdat we de administratie kunnen voeren die we moeten voeren als verzekeraar.”
De samenwerking met Docspro als partner is volgens Slijkerman goed verlopen. “We moesten in het begin even wennen aan elkaar, omdat Docspro hecht aan duidelijke afspraken, terwijl wij het gewend zijn om wat losser te werken. Maar dat pakte goed uit en we hebben prima samengewerkt met de deskundige software consultants van Docspro, die ervoor gezorgd hebben dat we dit project tot een goed einde hebben gebracht. Nu het archiveringssysteem staat, kunnen ook andere externe archieven van Athora worden overgebracht naar OnBase. Ook het database- en recordmanagement kan nu worden verfijnden de verdere inrichting van de Avg-compliance kan worden afgemaakt. “Dan komen we in een situatie terecht waarin we als verzekeraar optimaal het beheer kunnen voeren over onze administratie.”
Laat uw contactgegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.